Rekrutering in tijden van digitalisering

Sociale media
Terwijl drie jaar geleden 1 op 3 bedrijven het sociale mediaprofiel van sollicitanten bekeek, is dit aantal in 2018 gestegen naar de helft van de bedrijven. Zo’n profiel online is als het ware een visitekaartje. Tegenwoordig deelt een groot deel van de bevolking veel over zichzelf op sociale media. Je legt vaak zonder het te beseffen, een groot deel van je karakter bloot aan de buitenwereld. Voor bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe werknemers, creëert dit natuurlijk extra kansen om dé juiste kandidaten te selecteren. Slechts een derde van de werknemers is waakzaam over zijn sociale media profielen, terwijl drie kwart eigenlijk wel beseft dat bedrijven hun sollicitanten opzoeken online. Van de werknemers zoekt 60 procent het bedrijf waarvoor ze willen solliciteren online op.
Artificiële intelligentie
In tijden van digitalisering is het zeer logisch dat online kanalen optimaal gebruikt worden en als kans gezien worden bij het wervingsproces van nieuwe werknemers. Wat sollicitanten misschien niet weten, is dat er ook bedrijven zijn die zelfs robots inzetten om enkele taken in het rekruteringsproces op zich te nemen. Zo zijn er bijvoorbeeld robots die cv’s van potentiële werknemers kunnen beoordelen. Deze vooruitgang wordt bij veel mensen niet goed ontvangen. Een te sterke doorgedreven automatisering van het rekruteringsproces kan volgens hen leiden tot een verminderde kwaliteit. De meerderheid van de werkgevers geeft dan ook aan dat een face-to-face gesprek zeer belangrijk blijft in het sollicitatieproces.
Digitale tests vinden de onderzochte werknemers en werkgevers wel een goede vooruitgang. De helft van de werknemers is hier tevreden over en van de werkgevers maakt een derde al gebruik van zo’n tests.
Bij Jobmasters gaan we samen met u op zoek naar de geschikte werknemers en bekijken we de mogelijkheden en kanalen die ingezet kunnen worden voor een ideaal rekruteringsproces. Contacteer ons voor meer info!